BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Thursday, May 9, 2013

JAULAH JORDAN- PETRA

Assalamualaikum w.b.t.

Alhamdulillah cuti semester yang lepas, saya tidak lepaskan peluang untuk turut bersama dalam kembara Jaulah anjuran bawah Persatuan disini. ^_^
Salah satu tempat yang dibawa ialah kembara ke Kota Petra, Jordan.

Perjalanan dari mu'tah mengambil masa selama 3-4 jam, sementara singgah di wadi musa. Kota ini merupakan yang tertinggi dan dikelilingi oleh bukit-bukit batu pasir diwarnai oleh karat dan merupakan salah satu daripada 7 keajaiban dunia. Keindahan dan kemegahan kota petra ini pernah dicatatkan oleh BBC " Ini adalah satu daripada 40 tempat yang harus anda lihat sebelum mati". Mana tidaknya, Petra merupakan kota yang unik dibangun dengan cara memahat dinding-dinding batu.



 Perjalanan dari pintu masuk utama ke Petra disebut Siq memiliki sisi setinggi 200 m dan mengambil masa selama 1-2 jam untuk tiba ke tempat kunjungan ramai itu.


 Perjalanan diteruskan lagi untuk tiba di puncak bukit. Sedar tak sedar dah memakan masa selama 3 jam perjalanan kami. Air sebotol yang dibawa telah pun habis...hanya tinggal kami berdua sahaja yang jauh ditinggalkan dengan group yang awalnya dan jauh meninggalkan group yang seterusnya.


Kalau difikirkan dapat banyak benda hasil pengembaraan ini, jika kita betul-betul menilainya. Setiap langkah kita ke tempat tersebut, kita akan rasa lebih mendekati dan merasai sesuatu yang telah berlaku kepada para anbiya' dan umat terdahulu.


Pada pengembaraan itu jika dihayatinya kita akan dapat merasai tentang pengorbanan para anbiya', para sahabat dan juga pejuang Islam terdahulu dalam menegakkan agama Allah SWT.



SubhanAllah. Tak dapat nak digambarkan dengan kata-kata. Unik dan Ajaibnya ukiran batu yang dipahat pada dinding-dinding tersebut.




Dah sampai ke puncak bukit, berhenti rehat dan solat sebentar.


Tak lepaskan peluang menunggang unta~ ^_^
Alhamdulillah...memberi 1001 makna, pengalaman, pengajaran sepanjang kembara ke Kota Petra yang penuh keajaibannnya yang tersendiri ini! ^_^  

2 comments:

sitinoramira said...

subhanallah.. cantiknya pemandangan kt sana wani..
teringin nak pegi.....

Unknown said...

=)

InsyaAllah...moga Allah murahkan rezeki mira ke sini. ^_^